Friday, June 12, 2009

Jerebu...

uhuk...uhuk...uhuk...naik semput aku minggu nih dengan fenomena yg tgh berlaku nih...JEREBU...menyakitkan tekak aku...menyakitkan dada aku....menyakitkan mata aku...tambah2 lagi kt kawasan aku tinggal nih...semlm jer masa aku balik keje aku rasa mcm masuk ke dunia lain jer biler sampe kt kawsan aku tinggal nih...(PUCHONG)...tebal sgt, sampe leh ganggu penglihatan..aku rasa lg sehari or dua...ada la penguman akan di hebah2kan...selangor n KL, darurat semantara waktu d sbbkan fenomena JEREBU nih..



pg td sebelum aku g keje..aku singgah dulu kt 7e kt umah aku, coz nk beli face mask...x tahan aku nk menghirup udara skg nih...tp aku hairan tgk rakyat malaysia ni..tambah2 org melayu kita nih...bukannya ada kesedaran tuk menjaga kesihatan...yg byk aku tgk pake face mask ni bangsa lain mcm bangsa cina and india...yang org melayu kita ni leh jer "selamba badak" menonong jer g keje...



x sakit ker drg nih??

kuat sgt ker drg nih??

apa yang drg pake tuk jd kuat mcm nih??

x der efect kt kesihatan ker??



x per la...drg ni rasanya kalo dh sakit br nk pake kot face mask tu...ibarat pepatah melayu "dah terhantuk baru terngadah"



sedikit info ttg JEREBU yang aku sempat baca lew td...just nk share sesama la dgn korunk...hope leh jd informasi yang berguna lah yer..




Jerebu merupakan fenomena atmosfera yang berlaku apabila debu, asap dan zarah pencemaran lain mengaburi kejelasan langit. Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan. Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut.


Antara sumber utama jerebu ialah kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.
Dilihat dari jauh (seperi dari kapal terbang), jerebu biasanya kelihatan sedikit keperangan. Namun dari dekat, ia berwarna putih seperti asap.



Antara gejala akibat pendedahan kepada jerebu ialah:

Iritasi kerongkong dan batuk-batuk
Kesukaran bernafas atau hidung tersumbat
Iritasi di mata serta mata yang merah
Kulit terasa gatal


Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mengelak masalah-masalah di atas ialah:

Jangan keluar rumah serta tutup semua pintu dan tingkap
Pakai topeng muka yang mempunyai penuras jika terpaksa keluar
Kurangkan pengunaan kenderaan terutama motosikal
Sentiasa basuh bahagian yang terdedah; mandi
Selalu minum air
Sediakan ubat jika anda mempunyai penyakit pernafasan


itu la serba sedikit ttg JEREBU nih....hope sesama la kita pas ni menjaga pesekitaran kita ni yer....wat masa ni...x payah la nk rajin2 nk wat pembakaran terbuka yer...itu akan memburukkan lg keadaan skg nih...harap kita semua leh membanteras aktiviti sedemikian waktu nih...

ok lah..nk g sambung wat keje skit...kang kalo aku ada apa2 lg info or citer best...nnt aku publish kt sini lg yer....huhuhu....

4 comments:

Faizal Husin said...

prof..... apa penyebab nyer berlaku nya fenomena al nino dan la nina, apa kaitan nya dengan pengaruh cuaca dengan sistem pembentukan jantina di dalam kandungan..... huahuahua.... aku pun tak tau apa yang aku tanya..... sorry yer prof.....

sham said...

amboi..amboi...soalan dier...okies...akan d jawab selepas ini....tggguuuu...

atimHN said...

salam ziarah..
ingat nak singgah lama sket kt cni.
since jerebu tgh hebat melanda..
transit jer la yer..(~_*)

sham said...

wah...sempat lak transit2 jer yer atim...huhuhu..lain kali singgah lah yer...